9 narzędzi, które pomogą Ci rozwijać zyskowny blog

Zastanawiasz się, jak rozwijać swój blog, aby wysiłki, które w niego wkładasz, przynosiły jak najwięcej korzyści? A może dopiero chcesz go założyć i nie wiesz, jak zacząć, aby od początku działać efektywnie? – Oto 9 narzędzi, które pomogą Ci tworzyć skuteczny blog.

 
PODSTAWY

1. Szablon do stworzenia persony (profilu odbiorcy)

Do kogo mówisz? – Odpowiedź na to pytanie to punkt wyjścia do efektywnej komunikacji. Dzięki temu, że zwizualizujesz sobie odbiorcę bloga, a także jej potrzeby i problemy, wiesz, jak do niego mówić i o czym. Zupełnie inaczej komunikuje się przecież młoda dziewczyna, studiująca grafikę komputerową, a zupełnie inaczej – kobieta po 50., która piastuje kierownicze stanowisko w branży budowlanej. Gdy wyobrazisz sobie typowego czytelnika bloga (jak wygląda, co robi, jak się zachowuje itp.), będziesz pisać bardziej konkretnie i wyraziście. Będziesz mocniej przykuwać jego uwagę, a Twoja komunikacja stanie się bardziej naturalna – jak podczas rozmowy twarzą w twarz.

Więcej na ten temat przeczytasz w artykule „Jaki jest Twój klient? Stwórz profil, który poprawi komunikację Twojej marki”, a żeby pobrać szablon do stworzenia persony, kliknij baner:

2. Workbook do stworzenia wyróżniającego się stylu komunikacji

Zastanawiasz się czasem, jak wyróżnić się w tym oceanie blogów i masz wrażenie, że wszystko zostało już powiedziane? Nierzadko o sukcesie nie decyduje wyłącznie to, co mówimy, ale także JAK to mówimy. Praca nad własnym stylem komunikacji pomoże Twojemu blogowi nabrać charakteru i budować większą rozpoznawalność. Szczególnie że wiele osób, gdy tylko zaczyna pisać, brzmi totalnie nienaturalnie. – To taka przypadłość, której nabawiamy się w szkole.

Opracowanie wytycznych dotyczących stylu komunikacji dla Twojej marki czy bloga jest też niezwykle istotne, jeśli zlecasz tworzenie tekstów zewnętrznemu copywriterowi. Każdy z nas używa innych zwrotów, inaczej buduje zdania i rytm tekstu. Czytelnik łatwo to wyczuje. Aby zadbać o spójność, dobrze mieć gotowy dokument, który możesz przekazać wykonawcy. I to właśnie umożliwi Ci ten workbook:

styl komunikacji_jak wyróżnić się od konkurencji
.
 
PLANOWANIE

3. Trello

Dobrze przygotowany plan działania to podstawa w rozwijaniu zyskownego bloga. Moim ulubionym narzędziem do organizowania pomysłów na treści i ich planowania jest Trello. Narzędzie umożliwia tworzenie tablic, na których umieszczamy kolumny odpowiadające rozmaitym kategoriom treści lub etapom pracy nad nimi. W każdej z nich można zakładać karty z pomysłami lub projektami. 

Trello dostępne jest przez przeglądarkę lub jako aplikacja mobilna – dzięki temu możesz umieszczać tam pomysły na tematy, gdy tylko coś wpadnie Ci do głowy. To pozwala sprawnie organizować treści i zbierać wszystko w jednym miejscu.

Na swojej tablicy do planowania treści mam np. takie kolumny:

  • Luźne pomysły na posty na bloga
  • Zdjęcia do wykorzystania
  • Tematy zaplanowane do publikacji
  • Posty promujące na Facebook
  • Posty promujące na Instagram
  • Grafiki promujące na Pinterest

 

Gdy zdecyduję się rozwijać któryś z pomysłów z pierwszej kolumny, przesuwam kartę do zaplanowanych tematów – mogę do niej dodawać materiały zgromadzone w researchu, grafiki itp., a także przypisać jej termin realizacji, aby mieć harmonogram pod kontrolą. To bardzo ułatwia organizację pracy nad blogiem. Dodatkowo, do posta na blogu przygotowuję od razu posty do mediów społecznościowych, które umieszczam w odpowiednich kolumnach – w ten sposób łatwo planuję promocję nowego tekstu.

4. Workbook „Ekspresowa paczka tematów”

Planowanie jest superważne, ale… trzeba jeszcze mieć co zaplanować. W pracy większości twórców prędzej czy później nadchodzi moment, gdy mają ochotę walić głową w biurko, bo nie mają pomysłu, o czym tym razem napisać. Czuję ten ból.

Jeżeli chcesz mieć prosty i przejrzysty plan materiałów na najbliższe kilka lub kilkanaście miesięcy, zajrzyj do tego workbooka, który pomoże Ci wygenerować nawet 100 pomysłów na posty w dosłownie kilkadziesiąt minut, a następnie je recyklingować i rozdzielać na kolejne materiały (żeby wycisnąć z nich jeszcze więcej):

 
SEO

5. Ubersuggest

Nie jest żadnym odkryciem, że w prowadzeniu bloga bardzo ważny jest też oczywiście odpowiedni research słów kluczowych. Po to, aby blog lepiej pozycjonował się w Google i aby odkryć, co interesuje Twoich odbiorców. Narzędzi do tego jest mnóstwo. Ostatnio jednym z moich ulubionych jest Ubersuggest – bardzo proste i szybkie w obsłudze. Wystarczy wybrać kraj, który Cię interesuje dla analizy słów kluczowych i wpisać zwrot związany z tematem, jaki chcesz poruszyć, a otrzymasz informacje na temat liczby jego wyszukań w Google oraz listę fraz pokrewnych. To kopalnia gotowych pomysłów na tematy postów.

Przykładowo, jeśli wpiszesz hasło „pielęgnacja twarzy”, zobaczysz, że sporo osób wyszukuje też takie zwroty jak:

  • pielęgnacja twarzy po 40.
  • pielęgnacja twarzy olejami
  • pielęgnacja twarzy latem

To tematy, jakie można rozwinąć w kolejnych postach.

W Ubersuggest możesz też sprawdzić, jakie artykuły z danymi słowami kluczowymi cieszą się największą popularnością. To także podpowiedź, w jakim kierunku warto iść ze swoim tekstem: co rozwinąć, do czego się odnieść itp. A to tylko część możliwości, które daje to narzędzie. Ale to już temat na osobny artykuł. 😊

6. Yoast SEO

Przetestowałam wiele wtyczek SEO do stron na WordPressie, ale to moja ulubiona. Yoast SEO analizuje Twój post pod kątem wykorzystania słów kluczowych, jego czytelności, umieszczenia nagłówków itp. oraz podpowiada, co poprawić. Pomaga też stworzyć opis i tytuł posta do wyszukiwarki Google, które będą sprzyjać jego pozycjonowaniu. 

Choć tych sugestii dotyczących optymalizacji treści nie należy oczywiście traktować jak wyroczni, to pomagają one tworzyć posty, które dostaną więcej miłości od Google.

 
PISANIE

7. Plan tekstu

Zanim w natchnieniu zaczniesz stukać w klawiaturę, przygotowując nowy post, weź jeszcze oddech i zastanów się, jaki cel chcesz osiągnąć oraz dlaczego ktoś miałby zainteresować się Twoim materiałem.

Odpowiedz sobie na kilka pytań, które pomogą Ci upewnić się, że skupiasz się na właściwych elementach, zapewniających rozwój bloga:

  • Jaki problem pomożesz rozwiązać swojemu czytelnikowi?
  • Jaki cel ma ten post? Co odbiorcy mają czuć, wiedzieć i zrobić po jego przeczytaniu?
  • Co odróżni ten post od konkurencji?

 

Dla wygody pytania, które pomogą Ci opracowywać posty na blog generujące konwersje, przyciągające klientów i zwiększające rozpoznawalność marki, możesz pobrać w edytowalnym arkuszu.

8. Language Tool

Polski to jeden z najtrudniejszych języków na całym świecie. Nie trudno więc o błędy. Niestety nie licz na to, że czytelnicy będą na nie patrzeć pobłażliwie. Dla wielu osób to oznaka braku profesjonalizmu, a przynajmniej lenistwa. W sprawdzeniu tekstu pomoże Ci bezpłatne narzędzie korektorskie Language Tool – moim zdaniem zdecydowanie bardziej zaawansowane niż korekta w Wordzie. Wykrywa nie tylko błędy ortograficzne, ale także stylistyczne i interpunkcyjne (choć oczywiście nie warto ślepo wierzyć w poprawność każdej zmiany proponowanej przez to narzędzie).

 

GRAFIKA

9. Canva

Dobrze przygotowany post nie obędzie się też bez grafik, a większość z nich przygotujesz na szczęście samodzielnie w Canvie. Oprócz obrazka wyróżniającego do posta i grafiki promującej go na Pintereście, w narzędziu znajdziesz setki szablonów do opracowania:

  • infografik do zilustrowania danych lub etapów procesu, o których piszesz
  • animacji / slajdów / filmów z najważniejszymi informacjami z posta – dla tych, którzy wolą oglądać niż czytać
  • dodatkowych materiałów w formie PDF, związanych z tematem posta, które możesz udostępnić czytelnikom w zamian za zapis do newslettera (pomysły na nie znajdziesz TU)
  • banerów do pobrania tych materiałów

 

Zobacz też: 15 stron z darmowymi, pięknymi zdjęciami

Prowadzenie efektywnego bloga wymaga zaangażowania, ale to 9 narzędzi pozwoli Ci oszczędzić czas, lepiej organizować i planować działania oraz optymalizować treści, aby wysiłki, które wkładasz w tworzenie, przynosiły większe korzyści.

Przypnij na Pintereście i zachowaj na później:

jak rozwijać blog_copywriting Łódź