Przejdź do treści

Copywriting w mediach społecznościowych: jak pisać posty na Instagram, które zaangażują Twoich obserwatorów

Samo zdjęcie i wideo na Instagramie to nie wszystko. Teksty też mają znaczenie. Odpowiednio przygotowane zwiększają zaangażowanie, pomagają budować relacje i sprzedają. Jednak podczas gdy wszyscy skupiają się na tym, O CZYM napisać, mało mówi się o tym, że równie ważne jest to, JAK to napisać. Oto kilka copywriterskich wskazówek, dzięki którym Twoje posty na Instagram staną się bardziej interesujące. 😊

Pamiętasz jeszcze czasy, gdy życie na Instagramie kręciło się wokół wrzucania zdjęć z dużą ilością filtrów i podpisywaniem ich wyłącznie kilkoma hasztagami? Cóż…było, minęło…

Co chcę przez to powiedzieć? Że jeśli np. jesteś dietetykiem, to aby rozpalić obserwatorów, nie wystarczy już wrzucenie zdjęcia koktajlu z podpisem: „Zdrowy soczek gotowy”. Mimo że Instagram to serwis mocno wizualny i teoretycznie to zdjęcie miało być najważniejsze, potrzeba jeszcze odpowiedniego tekstu,  aby mocniej zaangażować odbiorców (choć oczywiście zdarzają się wyjątki). 

Wiesz, Instagram się zmienia…i osoby, które z niego korzystają też. Jego pierwsi użytkownicy już dawno dorośli i mają inne potrzeby niż dawniej. A przede wszystkim stali się kupującymi.

Co to oznacza?

Że opisy do zdjęć działają lepiej, gdy stosuje się w nich copywriterskie triki zwiększające konwersję. Takie, jak przy pisaniu tekstów na stronę internetową.

Obraz ma przykuć uwagę użytkownika, ale gdy ten zatrzymuje się przy poście na dłużej, czyta tekst i reaguje na niego (przez polubienia, komentarze, zapisania itp.), algorytm postrzega treść jako bardziej wartościową i ją premiuje. Co więcej, teksty na Instagramie to ogromna szansa na zbudowanie silniejszej relacji z odbiorcami.

Posty na Instagram: długo czy krótko?

Instagram pozwala Ci wykorzystać aż 2200 znaków w opisie zdjęcia.  To jak krótki tekst na blog lub mała strona sprzedażowa.

Oczywiście to, jak dużo napiszesz, zależy od treści, którą się dzielisz, okazji i samego charakteru Twojej marki. Przykładowo, jeśli udostępniasz prosty, lifestylowy post, wystarczy zwięzły podpis, kilka słów. Ale jednym z największych instagramowych trendów w 2021 roku było wykorzystanie mocy długich podpisów, aby budować lepsze relacje z obserwatorami. I ten trend raczej nie zniknie w 2022 roku. Dłuższych tekstów nie trzeba się więc bać, ale muszą być odpowiednio przemyślane.

Ułatw czytanie

Mimo rosnącej popularności dłuższych postów na Instagramie, nie ma tu miejsca na lanie wody. Nadal liczy się zwięzłość i każde słowo ma znaczenie. Specyfika tego kanału jest taka, że przeglądamy go głównie na urządzeniach mobilnych i czytanie potoku słów po prostu nas męczy. Dlatego, po pierwsze, im bardziej konkretnie piszesz, tym lepiej. Bezlitośnie usuwaj każde zbędne słowa, które nic nie wnoszą (takie jak bardzo”) i staraj się zastępować dłuższe sformułowania krótszymi odpowiednikami, np.:

  • w dniu dzisiejszym -> dzisiaj
  • jestem bardzo szczęśliwy -> cieszę się

Po drugie, zadbaj o edycję tekstu. Dziel go na krótkie akapity, oddzielone pustym wierszem, a tam, gdzie to możliwe, stosuj wypunktowania.

Najważniejsza setka

Pamiętaj, że to, co widzimy pod zdjęciem w aktualnościach na Instagramie, to zaledwie dwa pierwsze wiersze tekstu. Reszta zostaje ucięta, dopóki nie klikniemy „Więcej”. Dlatego te dwie pierwsze linijki – 125 znaków – są superważne i powinny zachęcać do przeczytania całości.

Jak to zrobić? Na przykład zadaj pytanie, zaintryguj lub odwołaj się bezpośrednio do swoich odbiorców (np. „Czy są tu fani prawdziwej neapolitańskiej pizzy?”). Pomagają też przykuwające wzrok emotikony i stare, dobre marketingowe zwroty w stylu: nowość”, „uwaga”, „ważne”, „pilny” itp. – ale oczywiście stosowane rozważnie, z umiarem. Gdy będą pojawiać się w co drugim poście, Twoi odbiorcy po prostu przestaną na nie zwracać uwagę. 

Pierwsze 125 znaków jest najważniejsze, ale kolejne wiersze również powinny utrzymywać zainteresowanie. W odróżnieniu od tego, czego uczyli Cię na lekcjach polskiego w szkole, w postach na Instagramie nie ma miejsca na długie wstępy – tu najważniejsze informacje powinny pojawiać się na początku, a dopiero niżej ewentualne rozwinięcie tematu. 

Opowiadaj historie

Tchnij życie w swoje posty. Historie zapadają w pamięć o wiele lepiej niż suche fakty i mają niesamowitą moc angażowania odbiorców. Maluj słowami obrazy w głowach czytelników i opowiadaj anegdoty. To pozwoli Ci też budować bardziej emocjonalne i osobiste relacje z czytelnikami.  

Historie to też świetny sposób, aby wykorzystywać siłę metafor. Dzięki temu suche informacje, złożone procesy czy abstrakcyjne koncepcje stają się o wiele łatwiej przyswajalne.

Dawaj wartość

Podobnie jak we wszystkich innych materiałach, które tworzysz do promowania swojego biznesu, pamiętaj o tym, że Twój odbiorca będzie pytał: Co w tym jest dla mnie?

Dlaczego powinien zainteresować się Twoim postem? Czy dostarczasz mu jakąś przydatną wiedzę? Inspirujesz? Zapewniasz rozrywkę? W czasach, gdy jesteśmy bombardowani treściami, potrzebujemy powodu, dla którego mamy zwrócić uwagę akurat na tę konkretną. Nie skupiaj się więc na sobie i swoich produktach, tylko na swoich odbiorcach. Postaw na język korzyści.

Zobacz też: Sprzedawaj korzyści, a nie produkty 

Społecznościowe – słowo klucz

Media społecznościowe, jak sama nazwa wskazuje, kręcą się wokół społeczności. Dlatego staraj się pisać tak, jakbyś rozmawiał z kimś w prawdziwym życiu. Unikaj trudnych słów i formalności. Prowadź rozmowę, zadawaj pytania. W skrócie: wrzuć na luz i pokaż osobowość swojej marki. I pamiętaj, nie ma czegoś takiego jak „nudna branża” – ten przykład świetnie to pokazuje:

Zobacz także: Jak odróżnić się od konkurencji? Stwórz swój wyjątkowy styl komunikacji 

Uśmiechnięte buźki i serduszka?

Czy w postach na Instagramie stosować emotikony? Tak! 

Wiem, że są firmy, które tego nie robią, ale po pierwsze emotki pomagają wyrażać w tekście emocje, a po drugie pozwalają optycznie podzielić tekst, żeby lepiej się czytał. Sam strumień liter w podpisie do zdjęcia bywa „ciężki do strawienia”. Jak wykorzystywać emotki? Na przykład tak:

👉 Kliknij link

👇 Daj znać w komentarzu

🔥 Gorąca wyprzedaż

🚨 Ważna wiadomość

✔️ Wypunktowanie

Przykład takiego wykorzystania emotek możesz zobaczyć tu:

Prosto do celu

Twój odbiorca Cię znalazł, przeczytał Twój post… i co dalej? Daj mu znać, jaki krok powinien teraz wykonać. Możesz teraz zareagować: „No chyba każdy się domyśli, co powinien dalej zrobić…” Nawet jeśli dla Ciebie sprawa jest oczywista, to proste wezwanie do działania na końcu opisu zawsze pomaga. Co może być tym tzw. call to action (CTA)? Na przykład zachęta do udzielenia odpowiedzi na Twoje pytanie w komentarzu. Ludzie uwielbiają dzielić się swoimi przemyśleniami, więc w ten sposób nie tylko rozpoczniesz rozmowę, ale możesz również zdobyć kilka przydatnych informacji na temat Twoich klientów.  

Co jeszcze może być CTA w Twoim poście? Oto kilka zwrotów:

  • Daj mi znać w komentarzu, czy…
  • Odezwij się w wiadomości prywatnej
  • Polub, jeśli…
  • Zapisz ten post na później lub udostępnij komuś, komu może się przydać
  • Dołącz do…
  • Zobacz więcej na stronie
  • Kliknij link w bio
  • Pobierz…
  • Zajrzyj do relacji po więcej

Do brzegu…

Podsumowując, zanim klikniesz „Publikuj”, zadaj sobie kilka pytań, aby upewnić się, że Twój post przyciągnie odbiorców:

  • Czy pierwsze 2 wiersze intrygują i zachęcają, aby czytać dalej?
  • Czy najważniejsze informacje znajdują się na początku posta?
  • Czy tekst jest zwięzły i łatwo się go czyta?
  • Czy całość jest przydatna dla odbiorcy? Dostarcza wiedzę / intryguje / zapewnia rozrywkę?
  • Czy na końcu tekstu masz jakieś wezwanie do działania?
  • Czy dobrałeś odpowiednie hasztagi? (Ale to już temat na osobny artykuł…)
 

Potrzebujesz więcej wsparcia w pisaniu postów na Instagram? Odezwij się do mnie. 😊

Przypnij na Pintereście i zachowaj na później:

jak pisać posty na Instagram