Przejdź do treści

Świąteczny content marketing – zainspiruj się

Nawet jeśli wokół Ciebie nikt jeszcze nie myśli o ubieraniu choinki lub pieczeniu pierników, nie nuci „Pada śnieg” i nie szykuje się na seans „Kevina samego w domu”, to właściciele biznesów i marketingowcy zaczynają przygotowywać przedświąteczne działania komunikacyjno-promocyjne, gdy tylko zacznie blednąć ich letnia opalenizna.  A jeśli w tym roku trochę zaspałaś/-eś z gwiazdkowymi pomysłami dla swojej marki, to mam dla Ciebie kilka inspiracji na treści, które pomogą Ci roztoczyć nieco mikołajowej magii i dać od siebie coś ekstra. 

1. Pomóż klientom w świątecznych przygotowaniach

Jak zdążyć z przygotowaniami do Wigilii, zadbać o rodzinną atmosferę, zrobić idealne pierogi, zorganizować służbową imprezę świąteczną, o której pracownicy będą mówić miesiącami, gdzie wyjechać z bliskimi… – pomóż swoim odbiorcom poradzić sobie z przedświąteczną gorączką organizacyjną.

Pomyśl o przydatnych dla nich poradnikach i checklistach. Nie muszą one ograniczać się jedynie do zakresu działania Twojej firmy, ale powinny być spójne z wizerunkiem marki i pasować do profilu Twojego odbiorcy. 

Przykładowo, amerykański sklep z odzieżą i akcesoriami dla mężczyzn Huckberry przygotował kilka lat temu poradniki z przepisami na świąteczne drinki, projekty DIY, świąteczną playlistę itp.

2. Doradź wybór prezentu

Kupić kolejny krawat, skarpetki albo rękawiczki? Coroczny problem wielu osób to, co podarować w prezencie. Poradniki zakupowe to jeden z najbardziej popularnych typów contentu, przygotowywanego przez marki, magazyny i blogi w okresie przedświątecznym. Dedykowana zakładka na stronie, infografika, tablica na Pintereście, film – wybór form jest ogromny. Nie wystarczy jednak zwykła lista przedmiotów z oferty – dobry poradnik prezentowy jest nie tylko praktyczny, ale także oryginalny. Dodaj świątecznego klimatu swojej ofercie, wyróżnij się materiałami graficznymi lub ciekawymi kategoriami produktów.

Przykład: amerykański dom handlowy Macy’s. Oprócz często spotykanych kategorii typu: dla mamy, dla męża itp., możemy tu znaleźć takie sekcje jak: „dla kogoś, kto ma wszystko” czy losowanie typu tajemniczy Mikołaj”. 

Inny amerykański sklep, Kohl’s, przygotował natomiast świąteczny katalog pt. „25 najprzyjemniejszych spraw w Święta”, w których pogrupował propozycje prezentów w takie kategorie jak: „znalezienie pretekstu do założenia pasujących piżam”, „ujrzenie błysku w oczach dzieci” czy „łapanie momentów”.

Marketing na święta: poradnik zakupowy Kohl's

4. Zapewnij rozrywkę

Zbliżające się święta to czas, kiedy ludzie są bardziej nastawieni na relaks i zabawę. Wykorzystaj to do zorganizowania konkursu lub quizu dla swojej grupy docelowej. Stwórz zabawną, angażującą komunikację.

5. Podaruj „kalendarz adwentowy”

Czy jest ktoś, kto nie lubi kalendarzy adwentowych? Zainspiruj się nimi w działaniach marketingowych.  Może być to na przykład seria przydatnych dla Twoich odbiorców treści, w postaci wpisów na blogu, postów w mediach społecznościowych, maili czy podcastów.

Australijska firma Brothers Australia, mająca w ofercie sprzęt do drukowania i domowe maszyny do szycia, przygotowała serię 25 poradników, wskazówek do projektów DIY, inspirujących cytatów i ofert specjalnych, które publikowała dzień po dniu.

Świąteczny marketing: kalendarz adwentowy

Marka odzieżowa Asos parę lat temu stworzyła natomiast specjalne konto na Instagramie, asos_advent, na którym codziennie, przez 25 dni, publikowała nowe zdjęcie. 

6. Twórz świąteczny nastrój

Twórz content, który wzbudza emocje, sprawia, że odbiorca czuje świąteczną atmosferę i choć trochę się wzrusza. I serio, można to zrobić w niemal każdej branży.

Najsłynniejsze przykłady to oczywiście m.in. reklamy Pandory czy Allegro. Przyznaj, Tobie też nie raz zakręciła się w oku łezka, gdy je oglądałaś/-eś. 😉 

7. Wpuść swoich klientów za kulisy, opowiedz historę

Okres świąteczny to dobry czas na budowanie świadomości marki. Wrzuć na luz, wpuść swoich odbiorców za kulisy swojej pracy, przedstaw zespół w kontekście świątecznych anegdot i wskazówek, pokaż inspirującą historię marki.

Przykładowo, australijska marka Country Road przedstawiła na swoim fanpage’u wybranych pracowników poprzez ich pomysły na świąteczne dekoracje, stylizacje itp. 

Świąteczny marketing w mediach społecznościowych: przykład

Natomiast wspomniana wcześniej marka Huckberry opublikowała na swoim blogu krótkie anegdoty członków swojego zespołu, związane ze świętami.

Mistrzowską kampanię stworzyła też Burberry. Przed ubiegłorocznymi świętami wypuściła fantastyczny, inspirujący film z gwiazdorską obsadą, stylizowany na zwiastun filmowy, prezentując historię Thomasa Burberry. Wiadomo, mało kto ma do dyspozycji budżet na takie produkcje, ale czasem wystarczy tylko trochę kreatywności, aby opowiedzieć historie stojące za Twoją marką w angażujący i chwytający za serce sposób. 😉

8. Postaw na treści generowane przez Twoich odbiorców

Zachęć odbiorców do publikowania w mediach społecznościowych świątecznych postów związanych z Twoją marką – na wybrany przez Ciebie temat, z wykorzystaniem Twoich produktów itp. Tak robił np. Starbucks, który zachęcał klientów, aby dali upust swojej kreatywności, dekorując ich świąteczne, czerwone kubki, a następnie aby publikowali ich zdjęcia na Instagramie. 

Co to daje? Szersze zasięgi i świetne treści, stworzone przez Twoich odbiorców, które (oczywiście za ich zgodą) możesz wykorzystać na swoim profilu.

9. Pomóż wrzucić na luz

Może być nostalgicznie, magicznie i wzruszająco, a może być też na wesoło i na luzie – gwiazdkowa komunikacja nie musi być robiona według jednego szablonu. Podczas przedświątecznej bieganiny i nerwówki przy lepieniu pierogów warto zapewnić klientom i obserwującym trochę śmiechu. Wykorzystaj potęgę memów i humoru. Tak w czasie pandemii zrobiła np. marka piwa Miller Lite: 

Mam nadzieję, że czujesz się choć trochę zainspirowana/-y. Czas założyć mikołajową czapkę i zacząć roztaczać świąteczną magię.