
Znalezienie idealnego sloganu to nie lada wyzwanie. Chcesz czegoś, co zawiera w sobie to, kim jesteś, jaki masz cel i dlaczego ludzie powinni Cię wybrać. Chcesz, żeby to było mocne, opisowe, zapadające w pamięć i lubiane – ale jak to zrobić?
Slogan to krótkie zdanie, które oddaje istotę i osobowość marki (lub produktu) oraz odróżnia ją od konkurencji.
Wszyscy znamy slogany Nike (Just do it) czy McDonald’s (I’m lovin’ it), ale co zrobić, gdy do pomocy nie masz geniusza reklamy w stylu Dona Drapera? (Fani serialu Mad Men wiedzą, o czym piszę ;)). Czy małe marki też mogą mieć chwytliwe slogany? Mogą. Rozmiar nie ma znaczenia. 🙂
Po co Ci slogan
Wiesz co? Większość ludzi nigdy świadomie nie zauważy Twojego sloganu. Gdy wpadnie im w oko, przetwarzają go i ruszają dalej. Ale to przetwarzanie jest dość istotnym procesem – to szybki test sprawdzający, czy Twoja marka jest istotna dla odbiorcy. Dzięki sloganowi starasz się przekazać, co robisz lub co i komu oferujesz. To przydaje się szczególnie na stronie internetowej – badania pokazują, że masz około 5-7 sekund, żeby przykuć uwagę odwiedzającego. Slogan pomoże Ci pokazać, że dobrze trafił – że to właśnie do niego kierujesz swoją ofertę i że pomożesz mu rozwiązać jego problem lub coś osiągnąć.
A poza tym chwytliwe slogany pomagają sprawić, że marka staje się bardziej zapamiętywalna i dają możliwość wyróżnienia się na zatłoczonym rynku.
Co sprawia, że slogan jest dobry?
W 2014 roku sprawdzili to naukowcy z Texas Tech University, Cal State Fullerton i Uniwersytetu w Georgii. Do jakich wniosków doszli? Najbardziej lubiane slogany to takie, które charakteryzują się:
- przejrzystością przekazu
- kreatywnością sformułowań
- uwzględnieniem korzyści dla odbiorców
Oczywiście łatwo powiedzieć, a trudniej zrobić.
Jak więc napisać dobry slogan?
Niezwykle trudno jest być zwięzłym, a już szczególnie trudno jest wyrazić złożoną koncepcję biznesową lub emocjonalną w zaledwie kilku słowach. Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci napisać slogan dla swojej marki.
1. Wyjdź od opisania swojej marki
Aby w ogóle zabrać się za tworzenie sloganu, zacznij od określenia osobowości swojej marki, jej misji, celu i korzyści, jakie niesie dla odbiorców.
Odpowiedz m.in. na te 5 pytań, które pomagają napisać jakikolwiek tekst dla swojej marki. (KLIK)
2. Bazuj na istniejącej wiedzy odbiorców
Nie używaj pojęć, których większość ludzi nie zrozumie, jeśli nie są mocno wtajemniczeni w Twoją branżę. Najlepiej, aby słowa, których używasz, wskazywały kluczową potrzebę, pragnienie czy problem i pokazywały, jakie rozwiązanie na nie oferuje Twoja firma.
3. Postaw na prostotę
Zawsze powtarzam: prościej znaczy lepiej. Unikaj długich słów i zbyt finezyjnych zwrotów. Ale jednocześnie warto uważać, aby nie „przedobrzyć” w drugą stronę – bardzo krótkie slogany bywają czasem zbyt ogólne i niejasne.
4. Bądź konkretny
„Uczynimy świat lepszym” to przykład sloganów, jakich lepiej unikać. Sama idea jest piękna, ale tak naprawdę z tego hasła nic konkretnego nie wynika. Na co ma wpływ Twoje działanie? Jaki konkretny obszar zmieniasz? Takie ogólne slogany najlepiej zostawić dla dużych, rozpoznawalnych i wszechstronnych marek.
5. Spróbuj odwołać się do aspiracji
BMW nie sprzedaje wyłącznie samochodów, ale także poczucie luksusu, a producent czekoladek Merci nie skupia się na smaku swoich słodkości, ale celebrowaniu wyjątkowych momentów z bliskimi. Jeśli to możliwe, w swoim sloganie odnieś się do jakiegoś większego pomysłu i wyższych aspiracji.
Chcesz wiedzieć więcej? Pobierz darmowy PDF z kilkoma wskazówkami do kreatywnej pracy nad Twoim hasłem i 50 szablonami sloganów.

Dziękuję! Już prawie gotowe...
Sprawdź swoją skrzynkę mailową!
Jeśli dotąd nie byłeś zapisany do newslettera, kliknij link w mailu, aby dokończyć proces i otrzymać darmowy PDF.
Nie dostałeś wiadomości? Zajrzyj do folderu SPAM.
Przypnij na Pintereście i zachowaj na później:
