Co pewien czas jakiś post na Facebooku, newsletter „skręcany” na szybko, żeby podratować wyniki sprzedaży, a „gdy jest trochę czasu” jakiś nowy artykuł na blogu – bardzo często tak właśnie wyglądają próby promowania firmy za pomocą contentu. Niestety, jeśli nie jesteś systematyczny, to nie wykorzystujesz wszystkich możliwości, jakie masz, aby łączyć swoją markę z klientami.
Przedsiębiorcom często trudno jest zdążyć z ogarnięciem codziennych zadań, nie mówiąc już o większych projektach z zakresu content marketingu, takich jak pisanie postów na blog, wysyłanie newsletterów lub wydanie e-booka. Znam to z autopsji.
Opublikowanie kilku materiałów tu i ówdzie może pomóc odbiorcom lepiej zrozumieć dany temat, ale niestety nie pomoże Ci budować z nimi sensownej relacji. Aby to zrobić, musisz regularnie tworzyć treści – uczynić to nawykiem, a nie jednorazową strategią. To takie proste. I takie trudne:
W badaniu Zazzle Media aż 60% ankietowanych przyznało, że niestety ma problem z regularnym tworzeniem treści.
A w czym pomoże Ci systematyczne promowanie marki dzięki angażującym treściom? Między innymi w:
- tworzeniu bliskich relacji z odbiorcami;
- trafianiu w „punkty kontaktowe” na ścieżce zakupowej klientów, czyli bycie tam, gdzie szukają oni informacji o jakimś rozwiązaniu – dzięki temu pomożesz im sprawniej przechodzić od uświadomienia sobie jakieś potrzeby po zakup;
- pozycjonowaniu swojej marki jako ta „top of mind” – marka, o której odbiorcy myślą jako jednej z pierwszych w danej dziedzinie.
W skrócie: publikowanie czegoś od czasu do czasu to duża strata potencjału. Trzeba do tego podejść strategicznie. No dobra, ale jak to robić? Oto kilka wskazówek, które mogą Ci w tym pomóc.
Udokumentuj strategię
Wiem, że strategia kojarzy się z czymś trudnym, pracochłonnym i bardzo „korpo”. Ale chodzi po prostu o to, aby wyznaczyć sobie i spisać cele komunikacji, jakie chcesz osiągnąć oraz rozłożyć je na możliwe do wykonania kroki. Dzięki temu łatwiej będzie Ci to zrealizować. To dokładnie tak jak w odchudzaniu. 😊
Zapisz więc:
- jaka jest misja Twojej komunikacji
- do kogo chcesz dotrzeć
- w jakich kanałach chcesz promować swoją markę
- jakie działania będziesz realizować.
Przeczytaj także: Twój idealny klient – stwórz profil, który poprawi Twoją komunikację
Regularnie zbieraj pomysły
Siadasz do przygotowania artykułu na blog lub postów na Facebooka i nie wiesz o czym pisać? Aby łatwiej wymyślać tematy, wyrób w sobie nawyk przechowywania wszystkich przypadkowych pomysłów w jednym miejscu, do którego możesz mieć dostęp w każdej chwili. Gdy tylko na coś wpadniesz, zapisuj – nawet gdy w tym czasie wydaje Ci się to mało istotne.
Najlepiej korzystać z jakiejś aplikacji (np. Trello czy Evernote), która może być zsynchronizowana z komputerem i telefonem, abyś mógł z niej korzystać w dowolnym momencie i miejscu.
Więcej o tych narzędziach przeczytasz w artykule 23 darmowe narzędzia, które pomagają małym markom w profesjonalnej promocji
Taka gotowa lista zagadnień pomoże Ci szybciej tworzyć treści. A skąd brać te pomysły na tematy? – Między innymi z analizy wyszukań w Google i pytań, jakie zadają Twoi klienci.
Mała autopromocja: z myślą o tym, by przyspieszyć tworzenie listy pomysłów i pokazać, jak wykorzystać Trello do organizacji tych pomysłów oraz ułożenia pracy nad treściami dla swojego biznesu, stworzyłam też Przybornik contentowy, który pomoże Ci pracować sprytniej, a nie ciężej.
PRZYBORNIK CONTENTOWY
PRACUJ SPRYTNIEJ, A NIE CIĘŻEJ
Oszczędzaj czas i czerp więcej korzyści z treści, które tworzysz dla swojego biznesu
Stwórz harmonogram
Jak zwykle połowa sukcesu to dobra organizacja. Kiedy już masz listę pomysłów na tematy, stwórz kalendarz redakcyjny do pracy nad postami na blog lub podcastami – np. w arkuszu Excel, gdzie w poszczególnych kolumnach będziesz wpisywać:
- termin, do którego musi zostać przygotowany materiał
- datę publikacji
- tytuł
- główne przesłanie materiału
- słowa kluczowe, jakie powinieneś wykorzystać w materiale
- call to action / cel, jaki chcesz osiągnąć tym materiałem
- możliwości ponownego wykorzystania treści.
Wyznacz sobie czas i pracuj w blokach
Tworzenie treści dla swojej marki może być często postrzegane jako coś o niskim priorytecie, zwłaszcza gdy na przeszkodzie stoją inne ważne zobowiązania wobec klientów. Jednak abyś zaczął widzieć rzeczywiste efekty content marketingu, warto to zmienić. Traktuj swoją firmę po prostu jak klienta, któremu musisz dostarczać wartościowe treści w wyznaczonym terminie.
Warto wyznaczyć sobie np. konkretne dni tygodnia lub miesiąca, które rezerwujesz sobie na pisanie lub nagrywanie materiałów. Wpisz je w kalendarz i staraj się ustawiać inne zadania oraz spotkania tak, aby nie kolidowały z tworzeniem treści.
Pracę usprawnia też dzielenie jej na bloki – zamiast codziennie lub co kilka dni siadać do podobnych zadań, wyznacz sobie czas w ciągu jednego dnia, aby zrobić je „na raz”, z wyprzedzeniem. Na przykład:
- przeznacz 3 godziny na zrobienie kompletu zdjęć na Instagram na kilkanaście dni do przodu
- za jednym razem wypisz tematy treści na następny miesiąc
- zarezerwuj sobie 2-4 godziny, aby stworzyć posty na Facebooka na kolejne 2 tygodnie
- spróbuj przeznaczyć cały dzień na stworzenie 2-3 postów na blog.
Potraktuj promowanie treści jako priorytet, a nie temat poboczny
OK, znalazłeś już czas na przygotowanie posta na blog i jego opublikowanie, ale potem szybko wracasz do innych obowiązków? Nie poświęcasz już czasu na jego promocję w mediach społecznościowych i przypominasz sobie o tym dopiero po jakimś czasie? – Treści, których nie rozpowszechniasz, nie osiągną wiele.
Aby temu zapobiec, nie czekaj z planem promocji do momentu, aż artykuł zostanie opublikowany na blogu. Zacznij myśleć o tym, jak może się przysłużyć Twojej marce już na etapie jego tworzenia.
Spisuj wtedy sposoby jego ponownego wykorzystania – np. w postach na Facebooku, infografikach, filmach itp. Dzięki temu będziesz już mieć gotowe pomysły na kolejne treści i sposoby promowania tego materiału.
Outsourcuj
Nawet jeśli postanowisz się super zorganizować, doba nie jest z gumy i możesz nie dać rady tworzyć treści promocyjnych dla swojej marki samodzielnie. W takich przypadkach warto znaleźć agencję lub freelancerów do pomocy, np.:
- wirtualną asystentkę do publikowania postów na blogu lub robienia reasearchu informacji do materiałów, jakie będziesz tworzyć
- copywritera
- grafika
- technika do obrabiania podcastu lub wideo
- specjalistę do prowadzenia profili w mediach społecznościowych.
Internet bardzo ułatwia taką zdalną współpracę.
Tworzenie wartościowych treści to ważny element strategii marketingowej. Ich regularne publikowanie pomoże Ci angażować odbiorców i zwiększać rozpoznawalność marki, a dzięki tym kilku prostym taktykom Twoja droga do systematyczności może stać się prostsza.
Przypnij na Pintereście i zachowaj na później: