Przejdź do treści

6 rzeczy, które powinieneś wiedzieć o swoim idealnym kliencie, by przyciągać go do swojej marki

persona, profil klienta, profil odbiorcy

Kim jest Twój idealny klient? – Ta wiedza to punkt wyjścia do tworzenia skutecznej komunikacji dla marki. Stworzenie profilu odbiorcy pomaga rozwijać biznes i budować markę, która przyciąga wymarzonych klientów, a także tworzyć treści, które będą do nich przemawiać.

Mam jednak wrażenie, że wiele profili za bardzo koncentruje się na tym, czy wymarzony odbiorca ma wąsy albo długie włosy, ile ma lat, czy ubiera się w H&M, czy raczej w Wólczance i jaka jest jego ulubiona książka. Ale z tych opisów często nie wynika nic dla marki.

Jednym z głównych błędów, jakie popełniane są przy tworzeniu profilu klienta jest zbieranie o nim wszystkich informacji z całego wszechświata. Ale dla marki zajmującej się programami do zarządzania projektami zazwyczaj nie jest zbyt istotne, ile dzieci i jakiego psa ma ich idealny odbiorca.

Jeśli masz wrażenie, że niby wiesz, kim są Twoi klienci, ale Twoja komunikacja nie do końca do nich trafia, oto sześć pytań, które pomogą Ci lepiej określić ich profil.

1. Jaką ma osobowość?

Co to za osoba? Jak się komunikuje?

Czy jest otwarta czy bardziej powściągliwa? Czy jest ciepła i przyjazna, czy chłodna? Czy bardziej kieruje się logiką, czy emocjami? Czy jest kreatywna?

2. Jakimi wartościami i przekonaniami się kieruje?

Na czym tej osobie najbardziej zależy? Na co poświęca swój czas, pieniądze, energię i myśli? – Czy chodzi o zarabianie pieniędzy, skupienie się na rodzinie, niesienie pomocy innym, dobrą zabawę, podnoszenie statusu towarzyskiego?

Zrozumienie podstawowych wartości idealnego klienta to ważna sprawa, ponieważ ludzie łączą się z markami właśnie głównie wokół wspólnych wartości.

3. Co lubi?

Co i kogo lubi Twój wymarzony klient? Jakimi rzeczami i ludźmi lubi się otaczać? W jakich miejscach lubi przebywać?

Przykładowo to, czy ktoś woli spędzać czas w domu lub na górskich szlakach, może Ci wiele powiedzieć o tej osobie.

4. Czego nie lubi?

Może Twój wymarzony klient naprawdę nie lubi spędzać zbyt wiele czasu przy komputerze albo na gotowaniu?

Pomyśl o rzeczach, których nie lubi, które go wkurzają i których chce uniknąć. Będzie to stanowić zarówno wskazówkę, do czego odnieść się w komunikacji, ale także do tego, czego lepiej unikać, aby nie drażnić Twojego idealnego klienta.

5. Jakie ma nadzieje, cele i aspiracje?

O czym marzy, czego chce Twój odbiorca? Na co tak ciężko pracuje? I w czym pomoże mu osiągnięcie tego celu?

Pomyśl o czymś więcej niż tylko o swoim produkcie lub usłudze. Może zależy mu, aby robić więcej w krótszym czasie? Albo awansować? – Odpowiedź na to pytanie sprawi, że komunikacja Twojej marki stanie się bardziej osobista.

Pamiętaj, że nawet na rynku B2B kupujący to zwykli ludzie, którzy patrzą także na swoje personalne korzyści i to, w jaki sposób pomożesz im osiągnąć cele.

6. Jakie ma problemy i czego się obawia?

Co spędza sen z powiek Twojemu wymarzonemu odbiorcy? Czym się stresuje? Co przeszkadza mu osiągnąć swoje cele? – Patrz zarówno na problemy wewnętrzne (np. brak motywacji) i zewnętrzne (np. nie ćwiczy, bo w okolicy nie ma żadnej siłowni).

Ponownie: pomyśl o czymś więcej niż tylko o zakresie swojej oferty.

Te sześć pytań to punkt wyjścia do określania, kto jest Twoim idealnym klientem i co przyciągnie go do Twojego biznesu. Kliknij baner, aby przejść do artykułu o tym, gdzie szukać przydatnych informacji o odbiorcach oraz pobierz szablon do stworzenia profilu idealnego klienta:

 

 

Przypnij na Pintereście i zachowaj na później:

idealny klient - biznes online_ Brand Copy