Przejdź do treści

Content marketing – o co w tym chodzi?

content marketing co to jest

Czym jest content marketing?

– Czym właściwie się zajmujesz? – Kiedy słyszę to pytanie, wiem, że w 80% przypadków odpowiedź: „między innymi content marketingiem” nie będzie dla mojego rozmówcy żadnym wyjaśnieniem (chyba że akurat działa w tej branży, co ja).

Nawet dla mojego męża przez długi czas nie było to jasne. Kojarzył, że chodzi o jakieś blogi, media społecznościowe, teksty, ale o co dokładnie? Aż pewnego dnia wrócił do domu z broszurą firmy zajmującej się produkcją krawatów, w której znajdowały się tutoriale pokazujące rozmaite techniki wiązania tej ozdoby. Żadnych informacji o ofercie, czysty materiał poradnikowy. – Widzisz, to właśnie jest content marketing – powiedziałam. Zresztą broszura leży u nas do dziś, z jednego powodu – jest przydatna. I tu właśnie przechodzimy do sedna:

Content marketing to strategiczne podejście marketingowe, koncentrujące się na tworzeniu i dystrybucji wartościowych, istotnych i spójnych treści, mające na celu przyciągnięcie i utrzymanie jasno zdefiniowanej grupy odbiorców, a docelowo wywołanie przynoszącego zyski działania konsumenckiego. (definicja Contentmarketinginstitute.com)

W content marketingu, czyli marketingu treści, nie chodzi o to, żeby reklamować jakiś produkt lub usługę, a o to, żeby dostarczać materiały, które będą przydatne dla obecnych i potencjalnych klientów. Mają one prowadzić do wyboru najlepszych rozwiązań (które akurat mogą okazać się Twoją ofertą). W tym podejściu treści mają charakter edukacyjny, informacyjny czy rozrywkowy. Mogą mieć formę m.in.:

  • postów na bloga
  • podcastów
  • filmów
  • postów w mediach społecznościowych
  • e-maili
  • infografik
  • ebooków
  • aplikacji

Według danych Content Marketing Institute z 2016 r. marketing treści jest wykorzystywany przez 76% firm z sektora B2B i 88% przedsiębiorstw z sektora B2C działających w Stanach Zjednoczonych. Trend ten jest obserwowany globalnie.

 

Dlaczego warto

Czy każda marka może i powinna wykorzystywać content marketing? W zasadzie TAK.  To podejście nie tylko dla dużych graczy – oto dlaczego przyniesie korzyści prawie każdej marce:

1. Pomoc w dotarciu do nowych klientów, budowanie świadomości i zaufania do marki

Tradycyjna reklama nie jest już tak efektywna jak kiedyś – odbiorcy stają się bardziej odporni na jej przekaz. W 2015 r. przeciętny Amerykanin zapoznał się w całości z tylko 20% wszystkich reklam, z jakimi miał styczność (źródło: Thales S Teixeira). W podjęciu decyzji o zakupie pomaga content marketing.

Przyjrzyjmy się typowemu procesowi zakupowemu. W uproszczeniu składa się z 4 etapów – jak na poniższej grafice.*

Etapy procesu zakupowego

*Istnieje kilka modeli procesu zakupowego, ale przyjęłam jego uogólnienie

O ile na dwóch ostatnich etapach dobrze sprawdzają się działania reklamowe, to na tych pierwszych content marketing jest strzałem w dziesiątkę. Ciekawe, przydatne dla odbiorców materiały dają informacje o możliwościach i rozwiązaniach, o których odbiorcy mogli nie mieć wcześniej pojęcia.  Rodzą ich świadomość, a także budują wizerunek marki jako eksperta w danej dziedzinie. Dobry content sprawia, że ludzie chętnie o nim rozmawiają i się nim dzielą. A to wpływa na zwiększenie rozpoznawalności brandu i wzrost zaufania do niego.

Ze względu na to, że content marketing ma największy wpływ na odbiorcę na pierwszych etapach procesu zakupowego ciężko jest wykazać, jak bezpośrednio przekłada się na konwersję i jaki osiąga się zwrot z zainwestowanych w niego środków (choć są na to sposoby). Jednakże bez przejścia pierwszych etapów procesu, klient nie dotarłby do etapu zakupu.

 

2. Pomoc dla SEO

Algorytm Google dąży do dopasowania do zapytań w przeglądarce treści wysokiej jakości. Właśnie takie mają większą szansę być przedstawiane na wysokich pozycjach. Dodatkowo lubi strony, których treści są często aktualizowane. Jeśli nie zmieniają się przez długi czas, taka witryna może być potraktowana jako przestarzała.

Jeżeli regularnie publikujesz na swojej stronie nowe, ciekawe materiały, masz szansę na to, że odbiorcy chętnie będą się nimi dzielić i linkować do Twojej strony. Wtedy Google będzie uznawał Twoją witrynę za zaufaną.

Ponadto w contencie, który będziesz regularnie tworzyć na pewno będziesz wykorzystywać słowa kluczowe, na które promujesz swoją stronę w Google. Im więcej treści, tym więcej używasz słów kluczowych, a to zwiększa Twoje szanse na lepsze indeksowanie w wyszukiwarce.

 

3.Wsparcie dla PR

Content marketing może być doskonałym wsparciem, a czasem nawet alternatywą dla działań PR. Opublikowanie raportu czy materiału eksperckiego na własnej stronie, blogu, YouTube czy Facebooku może nierzadko dać lepsze efekty niż próby dodzwonienia się z tematem do dziennikarzy.

 

4. Lepsza obsługa klienta, większe zaangażowanie odbiorców

Marketing treści pomaga nie tylko w dotarciu do nowych klientów, ale także w utrzymaniu angażującej komunikacji z już posiadanymi odbiorcami. Dobry content sprawia, że są oni bardziej przychylni marce i chętniej angażują się w dialog z nią.

Jeśli udostępnisz materiały poradnikowe, np. filmy z tutorialami dotyczącymi tematów związanych z Twoją ofertą, masz też okazję poprawić obsługę klienta.

 

Cierpliwość popłaca

Gdzie jest haczyk? Niestety aby zobaczyć efekty działań z zakresu content markeringu, trzeba być cierpliwym. Wiele osób poddaje się, kiedy nie widzi ich w krótkim czasie. Ale jak mówi stara mądrość: dobrze rzeczy przychodzą do tych, którzy czekają. Kiedy machina działań nabierze rozpędu, okaże się, że każdy dzień oczekiwania był tego wart. Liczba marek, które korzystają z marketingu treści mówi sama za siebie – to po prostu działa