Przejdź do treści

Jak odróżnić się od konkurencji? Stwórz swój wyjątkowy styl komunikacji

styl komunikacji, budowanie wizerunku marki

Masz czasem wrażenie, że konkurencja w Twojej branży jest tak duża, że wszystko już zostało powiedziane?  Zastanawiasz się, jak wyróżnić się w tym oceanie firm i blogów? A może czujesz, że wszystko, co publikujesz, brzmi jakoś tak… bez życia?

Ważne jest nie tylko to, co mówisz, ale także JAK TO MÓWISZ. Nawet super przydatne materiały bywają podane w wersji totalnie niestrawnej dla grupy docelowej – trochę jak owsianka w kreskówkach: dobra dla zdrowia, ale mdła i nielubiana. 🙂

Wyrazista, autentyczna komunikacja działa jak magnes – sprawdź, jak ją stworzyć.

Daj się zauważyć w tłumie

Silne marki mają sprecyzowany, wyróżniający się i spójny styl komunikacji. I nie chodzi tu wyłącznie o to, że dzięki temu czerwone opakowanie frytek zawsze kojarzy się z McDonald’s, a gdy widzimy z daleka zieloną stację benzynową, zazwyczaj myślimy, że to BP. Oprócz grafik, styl komunikacji kształtuje także to, JAK coś mówimy – jakie emocje, uczucia przekazujemy.

Przykłady? Proszę bardzo:

Mailchimp – dostawca rozwiązań z zakresu e-mail marketingu. Zamiast techniczno-marketingowego bełkotu, którego pełno jest na niektórych stronach konkurencji, ekipa z Mailchimp tworzy spójną, przyjazną, prostą i pełną luzu komunikację.

Paczkomaty InPost – wystarczy przeczytać maile z informacjami o zmianie statusu wysyłki lub zajrzeć na profil na Facebooku, aby zobaczyć, jak bardzo ta komunikacja różni się od np. Poczty Polskiej, przemawia do grupy docelowej oraz „kto tu umie w social media”. 🙂

Prosto z mostu – łódzka, osiedlowa klubokawiarnia, a jej zespół dba, by komunikacja była taka, jak nazwa: sypie żartami i bawi się słowami (bo sama nazwa lokalu także jest tu grą słów – kto był, ten wie 🙂 ). Zajrzyj na profil na Facebooku, aby zobaczyć przykłady.

Nike – tworzy nacechowaną emocjonalnie komunikację, której celem jest motywowanie i inspirowanie do działania. Aż chce się iść pobiegać. 🙂

Missguided – marka odzieżowa skierowana głównie do młodych kobiet – trochę szalona, zuchwała i buntownicza. Taka też jest jej komunikacja – jakbyśmy rozmawiali z nastoletnią koleżanką (lub córką 🙂 ). Jest więc dużo kolokwializmów, trochę żartów i zaczepny ton. Mam tylko wrażenie, że polska wersja jest nieco ugrzeczniona.

Zlecasz pisanie tekstu komuś innemu? To tym bardziej ważne

Jeśli nawet sam nie zajmujesz się tworzeniem tekstów na stronę, postów na Instagram itp., tylko zlecasz to copywriterom i specjalistom ds. content marketingu, określenie stylu komunikacji Twojej marki nadal jest super ważne.

W marketingu spójność powinna być na pierwszym planie. Czasem aż kłuje w oczy, gdy dwie osoby prowadzą jeden profil na Facebooku i piszą w zupełnie odmienny sposób – np. w poniedziałek czytasz post zaczynający się od „Siema dziewczyny”, a we wtorek wszystkie odpowiedzi na komentarze wyglądają, jakby pisała je starsza polonistka: „Szanowna Pani Krystyno…” . To, co i jak mówi Twoja marka, musi być jednakowe we wszystkich kanałach.

darmowy PDF: stwórz swój styl komunikacji / copywriting

Jak stworzyć wyjątkowy styl komunikacji?

Jeśli nie masz pomysłu na to jak dodać trochę osobowości do komunikacji i wyróżnić ją od konkurencji, uzupełnij arkusz, który udostępniam na dole strony. Pomoże Ci dopasować się do grupy docelowej i wyłonić najbardziej charakterystyczne cechy Twojej marki.

Nawet jeśli sam nie tworzysz tekstów na swoją stronę lub blog, przekaż stworzone wytyczne osobom, które robią to dla Ciebie. Zadaniem dobrego copywritera jest dopasowywanie się do rozmaitych stylów komunikacji swoich klientów.

Powiązany artykuł: „Strona O NAS: jak napisać tekst o firmie, który przyciąga klientów” (+ darmowy arkusz pomocniczy do pobrania)

Tak naprawdę nie chodzi o Ciebie

Pamiętaj, że jakkolwiek oryginalny miałbyś pomysł na komunikację dla swojej marki, tu nie chodzi wyłącznie o Ciebie. Najważniejsze jest zrozumienie głosu i potrzeb Twoich odbiorców. Dlatego tworząc swój styl komunikacji, zawsze stawiaj to na pierwszym planie.

Powiązany artykuł: „Persona – punkt wyjścia do efektywnej komunikacji” (+ darmowy szablon do pobrania)

Stworzenie komunikacji, która wyróżnia się na tle konkurencji nie przychodzi z dnia na dzień. Co więcej, może się ona zmieniać wraz z upływem czasu – podobnie jak zmieniają się ludzie.

Dlatego choć raz na rok przeglądaj swoje najbardziej popularne materiały i analizuj reakcje odbiorców. W razie potrzeby, wprowadzaj poprawki.

A teraz do dzieła: pobierz arkusz i stwórz rozpoznawalny, spójny styl komunikacji, który pomoże Ci wybić się z tłumu.

styl komunikacji_jak wyróżnić się od konkurencji
.

Przypnij na Pintereście i zachowaj na później:

stwórz wyjątkowy styl komunikacji