Przejdź do treści

Kiedy warto zatrudnić copywritera?

copywriter - czy warto zatrudnić

Pisanie to umiejętność, jaką większość z nas opanowała jeszcze w szkole. Jedni lepiej, inni gorzej, ale teoretycznie nie jest to żadna filozofia, szczególnie w czasach, gdy możemy się posiłkować eksperckimi wskazówkami z Internetu. Rzeczywiście, niekiedy samodzielne pisanie tekstów dla swojego biznesu ma największy sens, ale czasem nie ma to jak oddać się w ręce doświadczonego copywritera. Oto kilka sytuacji, w których warto go zatrudnić z pożytkiem dla swojej firmy.

Słowem wstępu…

Kim w ogóle jest copywriter? Nauczyłam się już, że w większości przypadków nazwa tego zawodu niewiele mówi moim rozmówcom. Dlatego na pytanie: „Czym się zajmujesz?” odpowiadam, że jako copywriterka pomagam firmom tworzyć przekaz marketingowy i treści na strony internetowe, aby mogły one dotrzeć do właściwych ludzi, którzy potrzebują tego, co te firmy oferują.

Tak naprawdę wyróżniamy copywriterów i content writerów.

Ci pierwsi specjalizują się w tworzeniu tekstów związanych ze sprzedażą i budowaniem wizerunku marki, które skłaniają ludzi do podejmowania określonych działań – są to np. hasła reklamowe, treści mailingów, teksty na strony. A ci drudzy zajmują się m.in. pisaniem postów na blogi czy do mediów społecznościowych. Jednak w Polsce oba te zawody powszechnie wkłada się do worka z napisem „copywriter” i w dalszej części tekstu przyjmijmy, że mówimy właśnie o tak szerokim zakresie działań.

Po czym poznać, że potrzebujesz copywritera?

„Co takiego może zrobić copywriter, czego nie mógłbym zrobić sam i dlaczego mam mu tyle zapłacić?” – wiem, że to częste pytanie w głowach właścicieli biznesów. Jak powiedział kiedyś Piotr Bucki, trener i wykładowca z zakresu komunikacji, z komunikacją jest jak z seksem: wszyscy to robimy, a mistrzów jest niewielu. Wszyscy umiemy składać zdania, ale to za mało. Copywriterzy specjalizują się w takim doborze słów, aby przynosiły jak najlepszy efekt dla biznesu.

Kiedy więc warto zatrudnić copywritera?

1. Gdy nie czujesz się zupełnie pewnie, odsyłając ludzi na swoją stronę internetową

Czy Twoja strona prezentuje odpowiedni obraz tego, kim jesteś, co oferujesz i jak wygląda praca z Tobą? Czy Twoi odbiorcy uzyskają tam informacje, jakich potrzebują, aby rozpocząć z Tobą współpracę? Jeśli Twoja strona była stworzona „w biegu” czy bez namysłu albo masz wrażenie, że przyda jej się trochę miłości, aby spełniała Twoje potrzeby (a przede wszystkim potrzeby Twoich odbiorców), to dobry moment, aby zatrudnić copywritera.

2. Gdy Twój biznes zmienił się od czasu, gdy powstały obecne teksty na Twoją stronę

To łączy się z punktem pierwszym. Firmy często inwestują w stworzenie strony internetowej i zostawiają ją tak, jak została zrobiona, na całe lata. Ale w tym czasie zmieniają się nasze oferty, procesy, a czasem całe wizerunki marek. A strona powinna za tym nadążać.

3. Gdy jesteś dobry w mówieniu o cechach swojej oferty, ale nie o wartościach

Wyobraźmy sobie, że masz warzywniak oferujący dostawy do domu. Samo zakomunikowanie tego faktu, to za mało. W głowie klienta trzeba namalować obraz, w którym dzięki dostawom do domu zaoszczędzi czas i będzie mógł skupić się na tym, co dla niego ważne i przyjemne, a przy okazji będzie zdrowszy dzięki świeżym warzywom. To właśnie wartość dla niego. Opis oferty powinien skupiać się na odpowiedziach na pytania: w jaki sposób wnosisz coś do życia klienta? Co mu ułatwiasz?  

Jeśli czujesz, że w sumie dałbyś radę samodzielnie stworzyć taki tekst, gdyby ktoś podsunął Ci kilka eksperckich wskazówek, pobierz workbook i szablon „Strona MOJA OFERTA, która przyciągnie zamówienia”. A jeśli zupełnie nie wiesz, jak przygotować taki opis, to warto odezwać się do copywritera.

4. Gdy treści na Twojej stronie są bardzo podobne do konkurencji

Wielu moich klientów zaczyna prace nas treściami na stronę od zdania: „Po prostu przejrzyjmy inne strony, zaczerpnijmy z nich najfajniejsze fragmenty i połączmy w całość”. To ten moment, gdy moje copywriterskie serce zaczyna krwawić i lekko drga mi powieka. Pomijając już kwestię pogwałcenia praw autorskich, można powiedzieć, że skoro wszyscy mają takie same strony, to znaczy, że ich przekaz działa. Ale dobra komunikacja powinna się wyróżniać. W innym przypadku, gdy stajemy się niebezpiecznie podobni do konkurencji, możemy jedynie walczyć ceną.  

5. Gdy nie jesteś pewien, co Cię wyróżnia i co warto podkreślać w komunikacji

Możesz mieć superlekkie pióro i chętnie samemu pisać teksty, ale czasem jesteś po prostu za blisko swojego biznesu, żeby zobaczyć to, co na zewnątrz widzą inni. Ja sama napisałam już w życiu sporo opisów marek czy ofert, ale gdy usiadłam do pisania o sobie, miałam wrażenie, że w mojej głowie jest tylko pusty krater… Dlatego nawet niektórzy copywriterzy zatrudniają innych copywriterów, aby przygotowali dla nich np. teksty na stronę. Osoba z zewnątrz potrafi obiektywnie spojrzeć na to, co oferujesz, co Cię wyróżnia oraz czy to, co jest dla Ciebie tak ważne, będzie również ważne dla innych.

6. Gdy masz wrażenie, że Twój biznes nie przyciąga właściwych osób (tak bardzo, jakbyś chciał)

Pisanie tekstów dla biznesu to nie tylko przelewanie słów do Worda. Jednym z najważniejszych elementów pracy copywritera jest porządny research, w tym sprawdzenie, co napędza, frustruje, cieszy i martwi Twojego odbiorcę. Czasem zajmuje on o wiele więcej czasu niż samo pisanie. Dzięki temu można stworzyć hasła, opisy marki i inne teksty, które będą trafiać do serc właściwych osób i jasno pokażą, czym się zajmujesz oraz dlaczego warto się do Ciebie skierować.

7. Gdy wprowadzasz na rynek nowy produkt, usługę lub… właściwie cokolwiek

Nawet najlepsza książka, torebka, program doradczy, szkolenie itp. nie sprzedadzą się same. No chyba że masz markę na miarę Apple, Coca-Coli lub Zary. Do tego potrzeba dużo treści. Dobrych treści. Na stronę sprzedażową, do newsletterów, reklam itp. Takich, które będą przesuwać Twojego klienta od punktu, gdy nawet sam nie zdaje sobie sprawy z tego, że ma jakiś problem wymagający rozwiązania, aż do skorzystania z Twojej oferty, która pomoże mu ten problem usunąć. Jeśli nie czujesz, że możesz poświęcić takim tekstom dłuuuugie dni (a czasem tygodnie), możesz przekazać to copywriterowi, który specjalizuje się w tego typu projektach.

8. Gdy czujesz, że pisanie zabiera Ci za dużo czasu…

…który mógłbyś poświęcić na rozwój kolejnego produktu, opracowanie strategii działań, zdobycie nowych klientów albo… wakacje. Jako przedsiębiorca, totalnie to rozumiem. Jeżeli czujesz, że pisanie to Twoja bajka, ale wiecznie nie masz czasu na stworzenie nowego posta na blog albo gdy opracowanie tekstu do mailingu zajmuje Ci kolejną godzinę życia, którą mógłbyś przeznaczyć na coś ważniejszego, to może czas odpuścić bycie „Zosią samosią”? (Choć wiem, że czasem to trudne i sama miewam z tym problem 😉).

 

Jeśli któryś z punktów Cię dotyczy, warto rozejrzeć się za copywriterskim wsparciem.

Dodam tylko, że dobrze to zrobić z odpowiednim wyprzedzeniem, ponieważ realizację wielu takich projektów trzeba rezerwować co najmniej kilka tygodni (a często nawet miesięcy) wcześniej. 🙂

Zapisz na Pintereście i zachowaj na później:

copywriter - w czym może pomóc