Jak uniknąć wypalenia w tworzeniu contentu? – Wykorzystaj recykling treści

Jeśli tworzysz treści, którymi chcesz promować swoją markę, ciężko pracujesz nad tym, aby przynosiły efekty. Stale generujesz nowe pomysły, starasz się tworzyć jak najbardziej atrakcyjne materiały i szukasz sposobów, aby dotrzeć z nimi do swoich odbiorców.

Ale kiedy ciągle pompujesz wysiłki w tworzenie nowego contentu, co z treściami, które masz już gotowe i nad którymi wcześniej spędziłeś dłuuuugie godziny? – Aż żal o nich zapominać… Szczególnie, że możesz wykorzystywać je wielokrotnie w różnych kanałach, bez zanudzania odbiorców i poświęcania mnóstwa czasu na tworzenie czegoś nowego. – Oto recykling treści.

Moc recyklingu treści została przetestowana w ramach eksperymentu przeprowadzonego przez firmę Buffer. Jego twórcy chcieli zobaczyć, co by się stało, gdyby zamiast publikowania nowych treści, skupili się przez cały miesiąc na przerabianiu starych materiałów. Okazało się, że prowadząc takie działania, ruch na stronie wcale nie spadł – pozostał taki sam, a dodatkowo wzrósł ruch organiczny.

 Jak się za to zabrać?

Wybierz treści do recyklingu

W pierwszej kolejności oceń, które istniejące już materiały są warte Twojego czasu. Aby to zrobić, możesz np. kierować się takimi kryteriami:

  1. Czy treść jest uniwersalna (nie straci na aktualności np. za 2 miesiące)?
  2. Czy materiał cieszy się popularnością? – Czy na tle innych treści przyciąga dużo czytelników, ma dużo odsłon, polubień lub pobrań, czy generuje długi czas odwiedzin na stronie itd.?

Recykling treści: jak to się robi?

Gdy już wybierzesz najbardziej wartościowe treści, czas zacząć je obrabiać i ponownie wykorzystywać. A możliwości jest mnóstwo.

1. Możesz po prostu zacząć ponownie promować starą treść w mediach społecznościowych i newsletterze, aby zachować jej widoczność.

Dotyczy to zarówno treści sezonowych (np. posta na blogu „10 pomysłów na ozdoby świąteczne”), jak i tych uniwersalnych. Po jakimś czasie (kilku miesiącach / roku) spokojnie możesz znów o nich wspomnieć na Facebooku / Instagramie / LinkedIn itp., ponieważ w międzyczasie przybyło Ci nowych obserwatorów, a nawet spośród tych „starych” wiele osób nie miało wcześniej okazji zobaczyć tego materiału (bo algorytm sprawił, że nie został im wyświetlony lub po prostu mieli wtedy ciekawsze zajęcia niż siedzenie na Facebooku. ;))

– Niestety wielu marketerów działa według schematu „napisane-zapomniane” i przestaje promować treści miesiąc po publikacji – w ten sposób zmniejszając ich wartość. 🙁

2. Możesz zaktualizować istniejącą treść.

Ja np. odświeżyłam ostatnio listę moich ulubionych stron z darmowymi zdjęciami , dodając nowe i usuwając te, które straciły na wartości.

3. Możesz przygotować kompilację istniejących treści

– zamienić krótkie posty z mediów społecznościowych w post na blogu, posty na blogu zebrać w e-book lub przygotować post, w którym zbierzesz pomysły z kilku poprzednich materiałów, jak np. tutaj: 9 przepisów na zdrowe koktajle. 

4. Możesz też rozbić większy materiał na mniejsze

– np. przygotować na jego podstawie kilka postów na Facebooka / Instagram.

5. Możesz zamienić istniejącą treść na inny format.

Ja np. przerobiłam niedawno swój post o tym, jak napisać case study na infografikę, którą opublikowałam na Pintereście. – W bezpłatnych narzędziu graficznym Canva znajdziesz mnóstwo gotowych szablonów do wykorzystania.

Możesz też np. zmieniać tekst na wideo (i odwrotnie) lub zrobić podcast na bazie istniejącego posta na blogu (i vice versa).

6. I wreszcie – możesz też znaleźć nowy kontekst dla istniejącego materiału

– np. materiał o tym, jak wyznaczać sobie cele, aby móc je zrealizować, możesz opublikować w kontekście tego, jak wreszcie zrealizować noworoczne postanowienia.

 

Planuj recykling w swoich regularnych audytach treści i strategii działań. Dzięki temu będziesz mógł wycisnąć ze swoich materiałów jak najwięcej korzyści i oszczędzisz mnóstwo czasu na wymyślanie co chwilę nowych tematów, podczas gdy czasem warto wykorzystać to, co masz już dobrze zrobione.

A jeśli przydadzą Ci się dodatkowe wskazówki, jak strategicznie podejść do tego, aby z każdego materiału zyskać kilka lub kilkanaście kolejnych, to pomoże Ci w tym ten szablon i planner procesu recyklingu treści – znajdziesz go w bonusach do workbooka „Ekspresowa paczka tematów dla Twojej marki”.

 

Pracuj sprytniej

Strategicznie twórz wiele materiałów z jednej publikacji – abyś zawsze miał co publikować na blogu, w mediach społecznościowych i newsletterze

planowanie postów_recykling treści

Przypnij na Pintereście i zachowaj na później:

recykling treści_na czym polega