
Jeśli Twoje treści nie zdobywają odwiedzin, polubień i udostępnień, na które liczyłeś, często wynika to niestety z jednego, prostego powodu: materiał nie był interesujący dla Twoich odbiorców. Jak to zmienić?
Według danych Content Marketing Institute aż 91% firm na rynku B2B i 86% firm B2C promuje swoje marki za pomocą content marketingu. Jego celem jest budowanie zaufania do marki i tworzenie relacji z odbiorcami poprzez treści. Można to jednak osiągnąć tylko wtedy, gdy materiały, które publikujesz, zapewniają rzeczywistą wartość.
Niestety, wiele marek inwestuje w nieefektywne treści, ponieważ nie ma pojęcia, jak tę wartość zapewnić – lub jak ją właściwie przekazać.
Dlaczego treści nie są interesujące?
To, że konsekwentnie tworzysz i publikujesz treści, nie oznacza, że robisz to dobrze. Niestety często stawianie na ilość odbywa się kosztem jakości. Najczęściej widzę dwa problemy:
Marki mówią tylko o sobie
Treści, które publikujesz, nie powinny być laurką, jaką wystawiasz swojej marce, ale początkiem rozmowy z Twoimi odbiorcami.
Nikt nie lubi znajomych, którzy podczas spotkania przy kawie opowiadają tylko o sobie. Nie pozwól, żeby Twoja marka była takim znajomym. 🙂
Marki mówią o tym, co jest interesujące tylko dla nich
Bardzo często treści, jakie publikują firmy, wydają się ciekawe i wartościowe dla pracowników, którzy je tworzą, ale nie są takie dla otoczenia.
Warto pomyśleć o tym, jak o kupowaniu prezentu – gdy np. chcesz podarować płytę fanowi jazzu, nie wybierzesz dla niego albumu Guns N’Roses tylko dlatego, że sam go lubisz. To powinien być prezent wartościowy dla drugiej osoby.
Jak tworzyć wartościowe treści?
Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci tworzyć materiały, które zainteresują odbiorców i będą wspierać cele Twojej marki.
1. Twórz persony
Persony, czyli profile Twoich odbiorców, pomogą Ci w publikowaniu przydatnych materiałów oraz osiąganiu celów biznesowych. Zastanów się, kim są osoby, do których chcesz dotrzeć, co robią, gdzie mieszkają, jakie mają marzenia i czym się martwią. Dzięki temu łatwiej Ci będzie dobierać tematy, które będą dla nich wartościowe.
Jeśli nie tworzyłeś jeszcze takiego profilu, zajrzyj do artykułu Twój idealny klient: stwórz profil, który poprawi komunikację Twojej marki i pobierz szablon do stworzenia persony.
2. Zadbaj o to, by Twoje treści były zgodne z celami Twojej marki
Jeśli jesteś ogrodnikiem, ale od czasu do czasu publikujesz posty z cyklu: „Moje sposoby na większą produktywność”, „Czego nauczyłem się po roku działań na Instagramie” itp., to może i będzie to ciekawe dla Twoich odbiorców, ale raczej nie wspiera Twoich celów biznesowych, a dodatkowo rozmywa wizerunek marki.
Jeśli koncentrujesz się np. na sprzedaży róż, zdecydowanie bardziej przydatne dla Twoich klientów (i Twojej firmy) będą treści pokazujące, jak wybrać odpowiedni gatunek tych kwiatów, jak je pielęgnować, kiedy je sadzić, jakiej ziemi potrzebują itp.
Przed napisaniem każdego tekstu zastanów się, jaki cel chcesz nim osiągnąć.
3. Ostrożnie ze sprzedażą
Ok, są takie marki, które publikują wyłącznie treści sprzedażowe i skupione na produktach, a ludzie angażują się w taką komunikację, ale to wyjątki.
W większości przypadków musimy wykazać się większą empatią i ostrożnością. Jeśli chcesz dotrzeć do serc odbiorców, połóż mocniejszy akcent na treści, które stawiają w centrum Twoich klientów – ich potrzeby i problemy. To one powinny stanowić większość. W postach w mediach społecznościowych zadawaj pytania, rób ankiety, inicjuj dyskusje, słuchaj ludzi. Dopiero gdy będą widzieli wartość w Twojej marce, będą bardziej chętni, by kupować.
4. Zastanów się, kogo to obchodzi
Zanim wstawisz na Instagram zdjęcie z firmowej imprezy czy szkolenia albo informacje o wygranej nagrodzie na targach, zastanów się, jaką wartość ma to mieć dla Twojego odbiorcy. Dlaczego powinien się tym zainteresować? Co jest w tym dla niego interesującego? Pewnie – szkolenie czy nagroda świadczy np. o tym, że odbiorcy mogą spodziewać się po Twojej firmie wysokiej jakości, ale nie dla wszystkich jest to aż tak oczywiste. Zaznacz, dlaczego o tym mówisz i jak to się przekłada na korzyści dla Twoich klientów.
Nie twórz też materiałów „na czuja” – dlatego, że dany temat wydaje Ci się ciekawy. (Pamiętasz, co pisałam o płycie Guns N’Roses)? Sprawdzaj w statystykach Twojej strony i profili w mediach społecznościowych, jakie tematy cieszą się powodzeniem i wykorzystuj narzędzia do analizy popularności treści publikowanych online (np. Buzzsumo).
5. Zadbaj o styl komunikacji
Oprócz tego, co mówisz, równie ważne jest, JAK to mówisz. Miałeś kiedyś w szkole zajęcia z nauczycielem, który potrafił usypiać samym tonem głosu? – Jeśli publikujesz nawet superprzydatne informacje, ale są one podane w sposób, który ciężko jest „strawić”, Twoi odbiorcy nie będą nimi zainteresowani.
Długie zdania, trudne zwroty i korpożargon wcale nie sprawią, że treści wydają się „mądrzejsze”. Ludzie będą się męczyć, próbując je zrozumieć. Pamiętaj też, że różne grupy komunikują się w odmienny sposób. Przykładowo, jeżeli Twój zespół tworzą młodzi ludzie, ale Twoją grupą docelową są biznesmeni po pięćdziesiątce, to publikowanie postów, w których używasz kolokwializmów i języka, jakim rozmawiasz ze znajomymi przy piwie – typu „ziomeczki” i „hajs” – niekoniecznie się sprawdzi (no, chyba że jesteś Garym Vaynerchukiem). Wszystko powinno być więc spójne z profilem Twojego odbiorcy.
A jak stworzyć wyjątkowy styl komunikacji dla swojej marki? Zajrzyj do tego artykułu i pobierz workbook, który Ci w tym pomoże.
6. Zadbaj o formę publikacji
Ludzie nie czytają już tekstów słowo po słowie, a skanują je wzrokiem. Zadbaj więc o to, by treści, które publikujesz, pomagały im wyłapywać najważniejsze rzeczy.
Twórz krótkie akapity, wyraźnie je rozdzielaj (to szczególnie ważne w postach do mediów społecznościowych). W tekstach na blogu i innych publikacjach podkreślaj istotne fragmenty, stosuj śródtytuły i wypunktowania.
Skomplikowane kwestie ilustruj – choćby na infografice lub w krótkim wideo, przygotowanym np. w Canvie.
7. Opowiadaj historie
Każda marka ma jakieś ciekawe historie, a ludzie uwielbiają opowieści – mają to wpisane w DNA. „Malowanie słowem” konkretnych sytuacji w umysłach Twoich odbiorców sprawia, że zaczynają się utożsamiać z Twoją historią. To czysta nauka, bo historie powodują, że w naszych mózgach wytwarza się chemiczny koktajl odpowiedzialny m.in. za uczucie przywiązania.
Dodatkowo, tak jak pisałam w tekście o studiach przypadków, opowieści zapadają w pamięć nawet 22 razy bardziej niż suche fakty.
8. Podejdź do tworzenia treści bardziej strategicznie
Last, but not least: spisz cele swojej marki, opisz potrzeby, zainteresowania i problemy odbiorców, a następnie opracuj plan treści, który będzie do nich dopasowany.
To pozwoli Ci tworzyć publikacje regularnie i zgodnie z tym, czego chcą Twoi obecni i potencjalni klienci, a przy oszczędzi skupić się jedynie na tym co ważne i oszczędzać czas.
A w ramach małej autopromocji dodam na koniec, że aby ułatwić Ci wdrożenie takiego procesu, stworzyłam Przybornik contentowy – pakiet workbooków, który pomoże pracować sprytniej, a nie ciężej. 🙂
PRZYBORNIK CONTENTOWY
PRACUJ SPRYTNIEJ, A NIE CIĘŻEJ
Oszczędzaj czas i czerp więcej korzyści z treści, które tworzysz dla swojego biznesu
