Przejdź do treści

5 kluczowych pytań przed napisaniem tekstu na stronę lub blog (+ darmowy arkusz do pomocy)

efektywne teksty - copywriting

 

Jak nastawić się do napisania tekstu na stronę internetową lub blog, który generuje konwersje, przyciąga klientów i zwiększa rozpoznawalność marki? Zacznij od zadania sobie tych pięciu pytań.

Czy w szkole też tworzyłeś plany wypracowań? Mi zostało to do dzisiaj. 🙂 Nie wyobrażam sobie napisania czegoś dłuższego – tekstu na stronę / do katalogu / artykułu – bez uprzedniego stworzenia planu. Dzięki temu szybciej tworzę treści, które przynoszą pożądane efekty. Na początku zawsze zadaję sobie kilka kluczowych pytań…

Niżej znajdziesz wygodny w użyciu arkusz, który pomoże Ci przygotować generujące konwersje teksty na stronę internetową, blog lub do reklamy.  Ale najpierw przeczytaj do końca.

 

1. Kim są Twoi odbiorcy?

Wiesz, co interesuje Twoją grupę docelową? W jaki sposób się komunikuje? Jakie są jej wartości? Pisanie dla 50-letniego miłośnika kotów, który uwielbia spędzać piątkowe wieczory z książkami klasyków Oświecenia będzie różnić się od pisania tekstów dla 18-letniej fanki serialu „Słodkie kłamstewka”, która pół dnia spędza na Instagramie.

Gdy dokładnie znasz swoich odbiorców, łatwiej jest tworzyć dopasowane do nich treści. Zacznij więc od przeczytania tego tekstu i pobierz arkusz do stworzenia „persony”, a więc reprezentanta Twojej grupy docelowej:

„Persona – punkt wyjścia do efektywnej komunikacji”

 

2. Jaki jest kluczowy problem Twoich odbiorców?

Załóżmy, że jesteś dietetykiem. Aby odpowiednio dotrzeć do odbiorców, musisz wiedzieć, do jakiego problemu najlepiej się odwołać. Czy największym kłopotem jest dla nich np. walka z podjadaniem? Uzależnieniem od słodyczy? Motywacją?

Gdy tworzysz teksty, które odpowiadają na kluczowe problemy Twoich odbiorców, masz większa szansę, że będą się oni bardziej utożsamiać z tymi treściami i dadzą się przekonać do podjęcia działań, na których Ci zależy.

Powiązany artykuł: „Sprzedawaj korzyści, a nie produkty”

 

3. Jaki jest cel Twojej komunikacji? Jak odbiorcy mają się czuć, co wiedzieć i co zrobić?

Zazwyczaj nie zaczynasz wyjazdu na urlop bez wcześniejszego ustalenia, gdzie się wybierasz. Tak samo nie zaczynaj pisać tekstu bez określenia, do czego ma on doprowadzić odbiorcę.

W tym punkcie odpowiedz sobie na trzy pytania:

  • Jak odbiorca ma się czuć po przeczytaniu tego tekstu?
  • Co odbiorca ma wiedzieć po przeczytaniu tekstu?
  • Co odbiorca ma zrobić po przeczytaniu tekstu?

Wybierz po jednym celu. Chcesz, żeby poczuł się zaintrygowany? Ma dowiedzieć się, dlaczego rozwiązanie A jest lepsze od B? Zależy Ci, aby zapisał się do Twojej bazy newsletterowej? Śledził w mediach społecznościowych? Kupił Twój produkt?

Teraz każde zdanie, które napiszesz, powinno wspierać cel, jaki obrałeś.

 

4. Co odróżnia Cię od konkurencji?

Co Twoja konkurencja podkreśla w swojej komunikacji? W jaki sposób możesz się od niej wyróżnić? Może jakieś wyjątkowe cechy oferty? Albo sposób patrzenia na dany problem, punkt widzenia?

Określ też swój styl komunikacji, który będzie spójny dla wszystkich materiałów i wyróżni Cię z tłumu.

Powiązany artykuł: Stwórz swój wyjątkowy styl komunikacji (i pobierz darmowy arkusz, który Ci w tym pomoże).

 

5. Jakich słów kluczowych, związanych z danym tematem, mogą używać Twoi odbiorcy?

Pomyśl o zwrotach, których Twoi odbiorcy mogą użyć, gdy szukają w Internecie materiałów na dany temat lub marek podobnych do Twojej. Umieszczanie odpowiednich słów kluczowych w tekstach na stronie internetowej pomoże Ci osiągać lepsze wyniki w wyszukiwarkach.

Co więcej, używając takiego języka jak Twoi odbiorcy, będą oni lepiej rozumieć, co chcesz im przekazać i bardziej utożsamiać z Twoimi treściami.

Tu znajdziesz kilka bezpłatnych narzędzi do analizy słów kluczowych: „O czym pisać? – 7 sposobów na generowanie pomysłów”

 

Teraz złóż to w całość. Pobierz i uzupełnij arkusz, który pomoże Ci zaplanować efektywne teksty, które przyciągają odbiorców i sprzedają.

[mailmunch-form id=”798861″]

Przypnij na Pintereście i zachowaj na później:

efektywne teksty na stronę | copywriting